Bursa Titreme Tedavisi (Tremor)

Tremor (Titreme) Tedavisi Nedir?

Titreme tedavisi Bursa (tremor), vücuttaki bir bölümün ya da uzvun istem dışı ve ritmik bir şekilde hareket ettiği hareket bozukluğunun tedavi edilmesi amacıyla uygulanan yöntemleri kapsar. Herhangi bir bölgede ya da herhangi bir zamanda meydana gelebilmekle beraber birçok hastalıkla birlikte görülebilir. Her zaman ciddi bir sorunun işareti olmasa da beyin ve beyincikte oluşan ciddi bir hastalığın habercisi de olabilir. Titremeye sebep olan altta yatan durum tedavi edilirse tremorun önüne geçilebilir. Tedavi kolay bir süreç olmasa da bazı durumlarda genellikle bir tedavi uygulanmadan kendi kendine kaybolduğu da görülebilir. Genellikle 60 yaş üstü kişilerde sıklıkla gözlemlenen bir rahatsızlıktır. Titreme hakkında daha detaylı bilgilere ulaşmak için Dr. Aslı Bahar Turan ile iletişime geçebilirsiniz.

Tremor (Titreme) Nedir?

Titreme hastalığı ya da tremor  istem dışı, kontrol edilemeyen sallanma olarak tanımlanmakla beraber, Parkinson, multipl skleroz ya da egzersiz sonrası yorgunluk gibi birbirinden çok farklı sebeplerle ortaya çıkabilen bir hareket bozukluğudur. Genellikle ellerde görülse de vücudun diğer uzuvlarında da görülebilir. Aralıklı ya da devamlı yaşanabilir. Kendiliğinden oluşabilir ya da bir hastalığın habercisi olabilir.

Tremor Tipleri Nelerdir?

Birçok farklı tremor türü olsa da genellikle istirahat tremoru ve hareket tremoru olarak ikiye ayrılmaktadır. Kaslar kasılı bir halde değilken ve kişi dinlenme halindeyken gerçekleşen tremor türüne istirahat tremoru denilmektedir. Eller ve ayaklarda görülen istirahat tremoru kişi hareket etmeye başladıktan sonra kaybolur.

Hareket tremoru ise tam tersi kaslar istemli bir şekilde kasılıyken ve kişi hareket halindeyken gerçekleşen tremor türüdür. Hareket tremorları başlangıç zamanlarına göre dinamik, inisiyal ve instansiyonel olarak üçe ayrılmaktadır.

Esansiyel Tremor:  En sık görülen tremor tipi olan esansiyel tremorda titremeden bağımsız olarak nörolojik bir durum oluşmaz. Nedeni belli olmayan bu tremor tipi baş ve boyun bölgelerini ve elleri etkilemektedir. Çoğunlukla yetişkinlerde görülen esansiyel tremor öncelikle tek elde başlayıp daha sonra diğer ele yayılmaktadır. Basit motor becerileri sırasında titremeler artış gösterirken bu durum yatış pozisyonundayken, uyku halindeyken ya da alkol alımında tam tersi şekilde durmaktadır. Genellikle aileseldir ancak aile öyküsü olmadan da görülebilmektedir.

Tremor Hastalığının Belirtileri Nelerdir?

Tremor kişinin çok fazla endişe ve stres altında ya da korku duyduğu zamanlarda yaşanabilecek bir durum olduğu için bazı durumlarda normal kabul edilen bir bozukluktur. Yaşanan duygu durumunun yoğunluğu azaldığında tremor da yok olur. Genellikle ellerde olmak üzere, kollarda, kafada ya da gövdede oluşan ritmik sallanma şeklinde kendini göstermektedir. Ses tonunda titremeler, yazma ve çizmede zorluklar, çatal-bıçak kontrolünde sorunlar da yaşanabilmektedir. Bunların yanı sıra beyni, sinir sistemini ya da kaslarla alakalı hastalıkların da bir belirtisi olabilmektedir. Sebebi bilinmeyen bir titreme halinde bir uzmana başvurulmalıdır.

Genetik, çevresel, psikolojik faktörler ya da sinir sisteminde açığa çıkan sorunlar tremoru oluşturan nedenler arasındadır. Aile öyküsünde tremor bulunan kişinin belirtileri normale göre daha erken ortaya çıkabilir. Tremora sebep olabilecek faktörler şu şekilde sıralanabilir:

• Kas yorgunluğu
    • Aşırı kafein tüketimi
    • İleri yaş
    • Düşük kan düzeyi
    • Yaşlanma

Titremelerin tıbbi nedenleri şu şekilde sıralanabilir:

• Parkinson hastalığı
    • İnme
    • Travmatik beyin hasarı
    • Multipl Skleroz
    • Alkolizm
    • Hipertiroidi

Tremor Hastalığı Nasıl Teşhis Edilir?

Hastalığın teşhisi için ayırt edici bir tanı yöntemi ya da testi bulunmamaktadır. Bu nedenle tanı süreci diğer hastalıkların ekarte edilmesi üzerinde gelişen bir süreçtir. Öncelikle hastanın tıbbi öyküsü alınır. Daha sonra titremenin olduğu bölgenin fiziki muayenesi yapılır. Titremenin şiddetini ölçmek için doktor hastadan bir şeyler yazmasını ya da nesne tutmasını isteyebilir. Fiziki muayenenin yanı sıra sinir sisteminin ne durumda olduğunun saptanması için nörolojik muayene yapılabilir. Bu sayede tendon reflekslerinin ne durumda olduğu, kas kuvveti, duruş ve dokunma hissi saptanır. Hastadan işaret parmağıyla burnuna dokunması, spiral çizmesi ya da çizgi üstünde yürümek gibi egzersizler yapması beklenebilir.

Bu fiziki muayenelerden sonra titremenin altında yatan sebebin saptanması için ileri testlere başvurulur. Tiroid hastalıklarını değerlendirecek testler ya da diğer medikal durumların kontrolü için kan ve idrar testi yapılabilir. İstem dışı kas aktivitesini ölçen ve sinir uyarımını gösteren EMG uygulanabilir.

Tremor Hastalığı Nasıl Geçer?

Titremelerin kendiliğinden geçmesi ya da şiddetinin azalması için hastanın yapabileceği birkaç yöntem vardır. Öncelikle kafein gibi uyarıcılar titremeyi artırabileceği için kaçınılmasında fayda vardır. Ayrıca stres ve kaygı bozuklukları titremeleri artırmaktadır bu yüzden kişinin kendini olabildiğince rahatlatması titremeleri azaltmaktadır. Masaj, yoga, meditasyon gibi rahatlatıcı uygulamalarla gelişim desteklenebilir.

Tremor Tedavisi Nasıl Tedavi Edilir?

Tremorun altında yatan sebep tespit edildikten sonra rahatsızlık tedavi edilebilmektedir. Genel tedavi yöntemleri şu şekilde sıralanabilir:

• İlaç: Titremenin sebebine nazaran belirtileri azaltan ilaçlar bulunmaktadır ve doktor tarafından yazılarak reçeteyle kullanılabilir.
    • Botoks Enjeksiyonu: Genellikle yüzünde ve kafasında titreme sorunu yaşayan hastalara uygulanan botoks enjeksiyonu, kasları zayıflatarak rahatsızlığı giderebilir. Bazı durumlarda ellere de uygulanmaktadır.
    • Fizik Tedavi: Kasları çalıştıran egzersizlerin yapılması gücün ve kontrolün artmasını sağlar. Fizik tedavi titremelerin giderilmesinde katkı sağlayabilir.
    • Beyin Stimülasyonu: Kişiyi gücünden mahrum bırakacak, yaşam kalitesini bozacak kadar titremelerin yaşandığı durumlarda beyin stimülasyonu uygulanabilir. Titremelerin kaynağına yerleştirilen elektrik probu sayesinde gönderilen uyarılarla titreme durdurulabilir.

Esansiyel Tremor Parkinson Hastalığının Bir Türü müdür?

Esansiyel tremorun görülme sıklığı Parkinson hastalığına kıyasla on kat fazladır. Parkin’da titremeler istirahat halinde artış gösterirken esansiyel tremor hareket halinde artış göstermektedir. Ayrıca Parkinson daha farklı bulgular barındırırken esansiyel tremorda titreme dışında bulgu yoktur.